POSTNATALE YOGA

Postnatale yoga is speciaal voor vrouwen die net een baby hebben gekregen. Deze yogavorm wordt per 5 lessen gegeven.

Een hele verandering in je leven, een tijd van grote vreugde en soms ook onzekerheid. Zowel lichamelijk als geestelijk zoek je weer balans. Via de postnatale yoga wordt je ondersteund in het hervinden hiervan.Na de zwangerschap heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen van je zwangerschap en de bevalling. Je lichaam is veranderd, je dagen en nachten zijn anders, je gezin is op zoek naar een nieuwe balans. Dit kan een mooie en soms ook lastige ervaring zijn.

De postnatale yoga helpt je lichaam weer sterk te worden en te herstellen en gunt je een moment van rust in de drukke weken na je bevalling. Een moment van aandacht voor jezelf, zonder iets te moeten.De fysieke oefeningen zijn voornamelijk gericht op het sterker maken van je bekkenbodem, buik, rug en nek omdat hier de meeste druk op heeft gestaan tijdens de zwangerschap. Door middel van ademhalingsoefeningen richt je je aandacht weer naar jezelf en geef je ruimte om te voelen en ervaren wie jij bent in je rol als moeder.

Naast de oefeningen wordt er aandacht besteed aan de theorie van het herstel en wat je zelf kunt doen om het herstel te bevorderen

Door het doen van yoga oefeningen ondersteund door de adem, wordt je spierkracht weer opgebouwd en voel je hoe de energie weer gaat stromen. Je gaat je sterker en vitaler voelen. Het bekkengebied, de buikspieren, maar ook schouders, nek, armen en rug zullen volop aandacht krijgen. Maar naast het opbouwen van spierkracht is er ook aandacht voor ontspanning en merk je hoe je zowel fysiek, mentaal als emotioneel spanning los kunt laten, je wordt je ervan bewust dat je óók dat nodig hebt om je balans te hervinden.

De lessen zijn heel praktisch van aard. Je baby is natuurlijk ook van harte welkom!

Referenties

“Zowel de zwangerschapsyoga als de postnatale yoga zijn echt een aanrader. Tijdens de zwangerschapsyoga leer je technieken die je helpen om een grootse prestatie te leveren bij je bevalling. Tijdens de postnatale yoga krijg je oefeningen die je zonder deze lessen nooit zou doen. Simpelweg omdat je niet weet hoe en welke je spieren je weer kunt trainen en omdat je niet doordrongen bent van het belang hiervan. Beide cursussen zorgen dus voor de nodige fysieke en mentale ondersteuning tijdens en na je zwangerschap!”

“Ik heb tijdens mijn tweede en derde zwangerschap yoga gevolgd. Ik had behoorlijke bekkenklachten en daarnaast veel last van mijn rug. Door de oefeningen tijdens de yoga werd ik mij meer bewust van mijn lichaamshouding en wist ik wat te doen als ik pijn had. Hierdoor werd mijn zwangerschap aangenamer en de pijn draaglijker. Ik leerde daarnaast ook hoe te ontspannen. Iets waarvan ik dacht wel te kunnen, maar tijdens de yoga werd mij duidelijk dat dit toch niet zo gemakkelijk was. Tijdens mijn tweede en derde bevalling merkte ik dat ik duidelijk meer controle en rust over mijn lichaam had dan tijdens mijn eerste bevalling. Ik stond veel meer in contact met mijn lichaam, was me veel meer bewust van mijn ademhaling en kon bepaalde ademhalingstechnieken inzetten waar ik ook daadwerkelijk wat aan had. Het maakte de weeën draaglijker. Ook heb ik na beide bevallingen de postnatale yoga gevolgd. Het was prettig om mijn lichaam weer opnieuw te leren kennen na de bevallingen. Ik merkte dat een bevalling toch een behoorlijke aanslag op je lichaam is en door de postnatale yoga leerde ik weer langzaam wat oefeningen waardoor ik het herstel versnelde”.

“Los van het nut van de lessen, vond ik de manier van lesgeven van Ramona ook geweldig. De relaxte, enthousiaste en de ‘met de beide benen op de grond’ methode van haar vond ik heel erg prettig! De humor tijdens de lessen, maar ook het serieus bezig zijn met de oefeningen waren voor mij de perfecte combinatie. Ik zou dit iedereen aanbevelen!!”

“Je krijgt verschillende oefeningen aangeleerd die zorgen voor een sneller en beter herstel van je bekken bodem. De oefeningen die je aangeleerd krijgt, zijn ook thuis makkelijk uit te voeren. ”

“Ramona zorgt tijdens de lessen voor een gezellige, veilige sfeer waarin ieder op zijn eigen niveau kan werken aan herstel. Tenslotte is het heel fijn om in een periode waarin veel nieuwe dingen op je afkomen, je ervaringen over het moederschap te kunnen delen met andere moeders die net bevallen zijn”.

YOGA & CORONA

De yogalessen worden gegeven in ruimte van 120m² waarbij de matten meer dan 1.70 meter van elkaar af liggen. Er is een ingang voor en achter, je komt elkaar niet tegen bij het wisselen van de lessen. Bij de ingang en bij elke plek is er ontsmettingsmiddel voorhanden. Er dient een eigen yogamat gebruikt te worden; andere yogamaterialen mogen gebruikt worden mits een eigen handdoek erop wordt gelegd dan wel als de handen ontsmet zijn. Deze materialen worden na afloop ontsmet. Er wordt ruim voldoende geventileerd door een raam boven de ingang, in de keuken, bij de achteruitgang én er bevindt zich een ventilatiesysteem dat continu verse lucht in de ruimte brengt.

Met dit alles is er een veilige yoga omgeving gecreëerd en dien je zelf de verantwoordelijkheid te nemen bij gezondheidsklachten.