YOGA NIDRA

“De meeste mensen gaan slapen vooraf hun spanningen los te laten.
Dat noemt men Nidra.
Nidra betekent slaap, om het even welke slaap.
Yoga Nidra is echter de slaap waarna alle lasten van je afgevallen zijn.
Het gaat hier om een volkomen andere en hogere kwaliteit van slaap”.

Swami Satyananda Saraswati

 

Yoga Nidra is een systematische methode om volledige fysieke, mentale en emotionele ontspanning te bewerkstelligen. Tijdens de beoefening van Yoga Nidra lijkt iemand te slapen, maar functioneert het bewustzijn op een dieper niveau. Om deze reden wordt Yoga Nidra vaak aangeduid als psychische slaap of diepe ontspanning met innerlijk bewustzijn. In deze drempeltoestand tussen slaap en wakker zijn, gebeurt er spontaan contact met de onderbewuste en onbewuste dimensies. In Yoga Nidra wordt de staat van ontspanning bereikt door naar binnen te keren, weg van uiterlijke ervaringen. Als het bewustzijn kan worden gescheiden van extern bewustzijn en van slaap, wordt het zeer krachtig en kan het op veel manieren worden toegepast, bijvoorbeeld om het geheugen te ontwikkelen, kennis en creativiteit te vergroten of de persoonlijkheid te veranderen.

Naast de voordelen voor iemands gezondheid in het algemeen, helpt Yoga Nidra mensen met allerlei symptomen: bijvoorbeeld vermoeide mensen, mensen met langdurige gezondheidsproblemen, kinderen, zwangere vrouwen, gestresste leraren, uitgeputte verpleegsters, gefrustreerde adolescenten en niet te vergeten bezige yogaleraren. Sinds de jaren zestig wordt Yoga Nidra onderwezen door Satyananda Yoga-leraren over de hele wereld, in een veelheid van verschillende talen. Het is meer dan gebleken dat het een grondige, veilige en systematische techniek van diepe ontspanning is, die leidt tot een geleidelijke transformatie en bloei op elke niveau van lichaam, geest en ziel.Yoga Nidra werd wetenschappelijk onderzocht en is een erkende methode ter behandeling van lichamelijke en psychische klachten.

Yoga Nidra is helemaal ‘hot’ op dit moment maar wees alert. Vertrouw je bewustzijn enkele toe aan leraren die hiervoor op de juiste manier geschoold zijn.

YOGA & CORONA

• Blijf thuis bij corona gerelateerde klachten óf bij een positieve test óf als je in de afgelopen 10 dagen
in een als code oranje gemarkeerd gebied bent geweest;
• Draag een medisch mondmasker bij binnenkomst totdat je op gemarkeerde yogaplek zit;
• Neem je QR code en je ID mee;
• Houdt afstand van elkaar, treedt één voor één binnen en verlaat ook één voor één de ruimte;
• Ontsmet je handen;
• Uit hygiënisch oogpunt dek het bolster/zitkussen met een handdoek of deken af als je hiervan gebruik maakt;
• Neem je eigen spullen mee, je mat alsook een eventuele deken/handdoek. Props zijn voorhanden en mag je
gebruiken, ontsmet je handen bij gebruik.