PRENATALE YOGA

Gedurende je zwangerschap gebeurt er geestelijk en lichamelijk veel met je. Om je zwangerschap goed door te komen, de bevalling met vertrouwen tegemoet te gaan en ook je helpen te herstellen na je bevalling, geef ik verschillende Birthlight lessen.

Methode van Birthlight™

De pre- en postnatale yoga wordt gegeven volgens de methode van Birthlight™, opgezet door Françoise Barbira Freedman. Birthlight™ is een organisatie die zich richt op de gezondheid van vrouwen en jonge kinderen. De organisatie bevordert een holistische benadering van zwangerschap, geboorte en ouderschap. Er wordt gebruik gemaakt van innovatieve toepassingen van moderne yoga en wetenschappelijk onderzoek in relatie tot moederschap en de ontwikkeling van de foetus. Hierdoor is de methode ook steeds in ontwikkeling.

Elke vrouw en elke zwangerschap is uniek. Met de zwangerschapsyoga verzorg je als aanstaande moeder het nieuwe leven dat groeit in je buik. De yogalessen zorgen op een zachte manier om je conditie op peil te houden of te verbeteren terwijl je tegelijkertijd de onrust en spanning vermindert door ademhalings- en ontspanningstechnieken. Bij een Birthlight zwangerschapsyoga les is elke zwangere vrouw welkom. Je hoeft niet bekend te zijn met yoga om mee te kunnen doen met de lessen.

In de lessen worden pranayama (een verdiepende en verlengende manier van ademen) gecombineerd met het plezier van bewegen in en met asana’s (lichaamshoudingen) wat resulteert in diepe ontspanning van je lichaam en verstilling van je emoties en gedachten. Op die manier ondersteun je alle veranderingen in je lijf die tijdens de zwangerschap op je pad komen, maar je ondersteunt zo ook de ingrijpende en emotionele verandering van jezelf en je leven op weg naar het ouderschap.

De zwangerschapsyogalessen zijn in twee soorten lessen ingedeeld:

  • Tijdens de les ‘Zwanger&Fit’ (8 lessen) wordt er door middel van houdingen en actieve oefeningen aandacht besteed aan een goede lichaamshouding, het verstevigen van de rug- buik, bekkenbodemspieren. Ook komt de ademhaling aan bod en is er afsluitend ruimte voor ontspanning.
  • In de lessen ‘Zwanger&Bevallen’ (5 lessen) wordt er naast houdingen en actieve oefeningen aandacht besteed aan de bevalling zodat je deze goed voorbereid tegemoet gaat. De ademhaling en bekkenbodem spelen tijdens de les een centrale rol, wisselen verschillende bevallingshoudingen zich af om zowel ontsluitings- als persweeën op te vangen, oefen je met elkaar en is er afsluitend ruimte voor ontspanning.

Kijk in het schema voor de actuele lessen en tijden.

PARTNERLES – Bevallen doe je samen

1 keer per maand vindt er een partnerles plaats. Deze kun je samen met je partner volgen. Of met je moeder, een vriendin of iemand anders die bij de bevalling aanwezig zal zijn. De partnerles is praktisch ingericht. Je partner leert jou te ondersteunen tijdens weeën en bevalling. Er is onder andere aandacht voor het proces van de geboorte, bevallingshoudingen en de ademhaling. Kijk in het schema voor de datum.

YOGA & CORONA

• Blijf thuis bij corona gerelateerde klachten óf bij een positieve test óf als je in de afgelopen 10 dagen
in een als code oranje gemarkeerd gebied bent geweest;
• Draag een medisch mondmasker bij binnenkomst totdat je op gemarkeerde yogaplek zit;
• Neem je QR code en je ID mee;
• Houdt afstand van elkaar, treedt één voor één binnen en verlaat ook één voor één de ruimte;
• Ontsmet je handen;
• Uit hygiënisch oogpunt dek het bolster/zitkussen met een handdoek of deken af als je hiervan gebruik maakt;
• Neem je eigen spullen mee, je mat alsook een eventuele deken/handdoek. Props zijn voorhanden en mag je
gebruiken, ontsmet je handen bij gebruik.